Клембівська вишивка набула загальної популярності в другій половині ХІХ століття, коли до неї стали проявляти цікавість місцеві поміщики та промисловці, з метою запровадити широке кустарне виробництво вишитих речей для збуту на ринку. Клембівська народна вишивка має цілісну і багатогранну орнаментну традицію, яка є продуктом споконвічної етнічної культури Поділля зокрема і українського народу в цілому. Багатогранність орнаментної традиції формувалася з прадавніх часів і передавалася від покоління до покоління, як священний духовний звичай, послідовно і незворушно. Саме цим пояснюється сталість і незмінність орнаментних символів і знаків, які творять цілісну орнаментну систему в найрізноманітніших формальних проявах.
Ведучи мову про орнаменти клембівської вишивки, слід зважати на існуючу обставину в народному вишиванні взагалі, яке зазнає суттєвих зовнішніх впливів чужинного характеру і походження. Чужі впливи стали особливо помітними з розвитком промисловості і суспільних комунікацій, тобто, в другій половині ХІХ століття, і продовжуються з наростаючою інтенсивністю до нинішнього часу. З цієї причини стає надзвичайно актуальним з’ясування і розмежування автентичних етнічних орнаментних традицій від елементів чужих, наносних.
Головна і визначальна відмінність автентичної орнаментики клембівської (і не тільки) вишивки основується на глибинному сакральному змісті її елементів і символів, сотворених і запроваджених в далекій імлі віків минулих епох, крізь які довелося нашому етносу іти своїми власними історичними шляхами. На тих шляхах вдосталь було злетів і падінь, горя і радощів, але вірність духовним основам пращурів береглася безумовно і свято в піснях, казках, легендах, міфах, переказах, обрядах, звичаях і, звичайно, в орнаментах. Орнаментика клембівської вишивки таїть в собі відгомін прадавніх вірувань і світоглядних переконань наших предків.
Образотворчий діапазон клембівської вишивки слід поділити на два відмінних один від другого пласти. Мова про вишивання жіночих та чоловічих сорочок, що становить окремий пласт клембівської вишивки. До іншого, не менш важливого, слід віднести вишиті рушники.
В даній статті зосередимо увагу на орнаментальній традиції вишивання жіночих та чоловічих сорочок, яка також має дві складові − орнаменти, що вишиваються технікою «низь» і орнаменти, що вишиваються складною комбінованою технікою. Комбінована техніка тому так називається, що в ній комбінуються кілька технік вишивання (іноді до семи), а саме: викол, зерновий вивід, рахункова гладь, штапівка, солов’їні вічка і ін.
Вишивка низзю творилася різними кольорами − червоним, синім, блакитним, зеленим, чорним, жовтим, а вишивка комбінованою технікою виконувалася виключно білим по білому. Орнаменти низзю мають чіткий графічний характер, а орнаменти білим по білому мають виразний фактурний характер поверхні, який твориться різними технічними прийомами. Як бачимо, техніка вишивання визначає і впливає на образотворення безпосередньо − орнаменти низзю неможливо відтворити в комбінованій техніці і навпаки, та, зрештою, в цьому не було й потреби.
Вишивка низзю є загальноподільським явищем і поширена на всіх теренах Поділля, в той час як комбінованою технікою вишивання користувалися не всюди. В самій Клембівці і окремих осередках навколо неї (Стіна, Яланець та ін.) комбінована вишивка дуже поширена. Для чіткого і остаточного окреслення території, де була поширена комбінована техніка, слід провести додаткові обстеження і вивчення. Цілком допустимою є теза про причини виникнення комбінованої техніки, як результат обрядової потреби у виготовленні весільного одягу, оскільки артефактами цієї техніки переважно є шлюбні чоловічі і жіночі сорочки.
Орнаментні мотиви вишивок низзю мають дуже давнє походження, їх прототипи і аналоги знаходимо в археологічних артефактах доби Трипілля-Кукутені і навіть ранніших археологічних епох. Це переважно геометризовані S-подібні і свастичні символи і їх різноманітні комбінації, а також ромби та хрещаті знаки-символи. Образний символьно-знаковий ряд орнаментики клембівської вишивки свідчить про глибоку давність її походження і дивовижну чистоту і збереженність її образної мови. Це стосується не тільки орнаментів вишивок низзю, але повною мірою і вишивок комбінованою технікою, в якій ті ж самі символи і знаки подаються в іншому геометризованому варіанті, продиктованому специфікою іншої техніки вишивання. Якщо в вишивці низзю символіка прочитується більш-менш чітко і ясно, то в вишивках комбінованою технікою таке прочитання ускладнене і вимагає детального аналізу.
Отже, клембівська вишивка − явище цілісне і органічно поєднується з орнаментними традиціями інших видів народної творчості Поділля. Для підтвердження цього достатньо порівняти геометризовані орнаменти клембівської вишивки з орнаментами вишивок інших осередків на теренах Поділля − Нетребівка, Тиманівка, Гарячківка, Бондурівка і багато ін., а також з образними орнаментними системами подільського килимарства, гончарства, писанкарства та ін.
Сучасним дослідникам автентичної клембівської вишивки доводиться ретельно відфільтровувати наслідки тривалого штучного впливу часів примислового виробництва, яке охоплювало майже всіх майстрів-носіїв традиції. Заради промислової та економічної доцільності, народні традиції часто ігнорувалися і вихолощувалися, тому фабричний спадок не є повноцінним сповідником традиційної клембівської вишивки, незважаючи на поодинокі високохудожні досягнення виставкових екземплярів.
Слід стисло сказати про особливості крою клембівських сорочок, жіночих і чоловічих, поскільки крій і вишивка нерозривно взаємопов’язані. Крій сорочок є також регіональною особливістю, адже охоплює, крім Клембівки, значну частину Ямпільщини і прилеглих територій.
Корінний крій чоловічих сорочок існував орієнтовно до середини ХІХ століття. На зміну йому поширився занесений зразок «косоворотка», що проіснував аж до 1940-х років по всій Україні, за винятком Західної. Зразок корінного крою селянської чоловічої сорочки на Поділлі можна побачити на портретах подільських селян видатного російського живописця В.А.Тропініна, що були ним написані в с.Кукавка Могилів-Подільського району в середині ХІХ століття.
Відносно крою жіночих сорочок в Клембівці, то він суттєво різниться від традиційного крою подільської жіночої сорочки способом з’єднання рукава із станком. Таке з’єднання продиктовує місце вишивки полика. По іншому скроєний і шийний виріз, де відсутній традиційний для подільського крою комір. Клембівська сорочка також не має традиційних для подільської сорочки вишитих погрудок.
Під шийним вирізом по центру в Клембівці вишивали орнаментний знак, від якого вниз до пояса вишивалася своєрідна орнаментна смужка. Рукави буденної клембівської сорочки не мають манжетів, властивих для подільської жіночої сорочки. На даний час не досліджено витоки клембівських особливостей крою жіночих сорочок.
Майбутні дослідження прояснять це питання.
В підсумку маємо всі підстави для висновку про те, що орнаментна традиція клембівської народної вишивки є повноцінним і незаперечним мистецьким явищем автентичної етнічної культури Поділля зокрема і України в цілому, яке базується на споконвічній духовній основі. Глибинне осмислення цього явища нинішнім поколінням українського народу є гарантом і запорукою продуктивних життєдайних перспектив нашого державницького розвою, зміцнення і незнищенності.
Мистецтвознавець
Володимир ТИТАРЕНКО