«Обереги народного малярства» - саме до таких людей належать художники, подружжя з села Клембівка Ямпільського району Віктор та Євдокія Крижанівські.
У Віктора картини мають міцний фундамент народно-традиційних уподобань, є естетично-філософським трактуванням стосунків людини та Всесвіту й піднесені ним до рівня дива. В ньому не бунтує жага відкриттів, переважає певна призвичаєність до щоденного укладу життя, де мало часу для творчості, а більше заклопотаності по домашньому господарству. А тут завжди існувало право на вибір, можливість не зраджувати себе, малювати принагідно, відпочиваючи від роботи. У Віктора Крижанівського є чуттєва настанова до навколишнього світу, узгодженість з його законами краси, з його кодексом універсальних цінностей. В його основі - пейзажне малярство, а якщо і з’являються зрідка монументальні постаті сільських жінок, так як у картинах «Дівчина з півнем» та «Мадонна», то вони естетично споріднені з пейзажем. Його краєвиди було б правомірно назвати біографічними, оскільки постали вони саме за конкретних життєвих обставин, до болю нагадують живописні куточки Клембівки з її голубими хатами, кам’яними мурами та розкішними деревами.
Характерно, що у тих композиціях, де цього вимагає ландшафтний образ, художник задіює сільські куточки, і пейзажна цілісність отримує несподіване змістовне тлумачення. Віктор вміє наділити відповідними прикметами і ліричний, і епічний пейзаж, реалізуючи в тім свої духовні компенсаційні потреби. Приміром, сільські хати з солом’яними дахами, які найчастіше використовує художник У своїх пейзажах, назавше генетично поселились у підсвідомості українців та у самого автора.
У творчому доробку Віктора - сотні картин. Він, не маючи спеціальної освіти, самотужки опанував малярське ремесло, сам йшов до вершин зрілості. Він завжди мав своє власне оригінальне малярське бачення. Тут і український народний «примітив», тісно пов’язаний з прийомами іконописних традицій, а також професійне бачення образу. Звідси ота незмінна, така характерна для Крижанівського святкова мажорність, своєрідний колорит, витриманий у яскравій гамі теплих незмішаних кольорів з перевагою охристих, світло-зелених, червоних, характерних для народного малярства Поділля.
Є ще одна особливість малярського бачення художника. Якщо його сільські колеги - художники по пензлю Віктор Наконечний, Тетяна Дєдова - розвивають оповідні сюжети, розробляють дрібну деталізацію зображеного, то Віктор тяжіє до монументальності композиції з філософським осмисленням суті простого людського буття. Картини «Дівчина з півнем», «Відлига», «Гилля, гуси», «Родина» є кращим доробком в його багатогранній творчості.
Сьогодні Віктор передає знання юному поколінню талантів Клембівки, викладаючи в дитячій художній студії сільської школи. В цьому сімейному дуеті обоє гармонійно доповнюють один одного, кожен залишається особистістю, творчою і яскравою.
Слава Богу, що наша земля дарує таких неспокійних серцем і душею людей, котрі діляться своїм внутрішнім світом з нами, роблячи нас духовно багатшими.
Заслужений діяч мистецтв України Федір ПАНЧУК