Водохреще – третє велике свято, що завершує Різдвяний цикл, припадає на 19 січня. Водохреще також називають «Йордань», бо цього дня Іоан Предтеча хрестив Ісуса в річці Йордан в Палестині, та «Богоявлення», бо за біблійною легендою після хрещення Ісуса на нього з небес зійшов Дух Святий у вигляді голуба і долинув згори голос Бога-Отця: «Це – Син Мій улюблений, в Ньому Моє благовоління». (Мф. 3.16-17).
Напередодні Водохреща, 18 січня, святкується другий Святий Вечір або «голодна кутя». В цей день всі постяться, нічого не їдять аж до водосвяття, яке відбувається у другій половині дня біля церкви.
В минулому Водохреще завжди відбувалося на замерзлих річках, ставках, озерах. Вночі, напередодні свята, чоловіча громада готувала «Йордань» − випилювали з льоду великий хрест, престол та іконостас. Хрест ставили вертикально і при сильному морозі він відразу ж примерзав до льоду. Обливали його червоним буряковим квасом.
Перед льодяним «вівтарем» ставили арку з соснових та ялинових гілок, прикрашали її пучками червоної калини та сухими квітами, це були – «царські врата».
Вранці після літургії в церкві, всі віруючі разом зі священником йшли хресним ходом – на «Йордань». Звідусіль сходилися святково вдягнені люди. Вони несли з собою різний посуд для води: баньки, збанки, гарбузи, які ясніли калиною та барвінком.
В обов’язки хлопців було приходити на «Йордань» з голубами та рушницями.
Прибулий на річку люд розміщувався барвистим колом довкола хреста, чекаючи урочистого обрядодійства – освячення води, яке здійснює священик.
Для цього він почергово опускає у воду хрест та запалену «трійцю», а хор співає: «В Йордані крещающуся Тобі, Господи ...». В цей час чоловіки стріляють з рушниць, тобто проганяють коляду, а хлопці випускають в небо голубів − символ Святого Духа.
Після цього всі набирають освячену воду та поспішають додому.
Ця вода символізує святу йорданську воду і має надприродні властивості. Вона зберігається протягом багатьох років. В народі здавна нею користувалися, як цілющою, при різних хворобах та такою, що оберігає оселю й людей від злих сил.
Відомі і народні прикмети, пов’язані з цим святом. Ось декілька найвідоміших. Якщо під час освячення води йде сніг – добре роїтимуться бджоли та колоситимуться хліба. Якщо день ясний, сонячний, то хліби будуть чисті, а якщо похмурий – у колосках буде багато сажки. Йде лапатий сніг – на врожай. Ну й головний, незмінний прогноз – найміцнішими вважаються водохрещенські морози.
Цінні дослідження про різдвяні звичаї та обряди залишили нам В.Шухевич, П. Чубинський, А.Кримський, О.Воропай, С.Килимник та інші.
У своїй розвідці подаємо відомості про один із основних атрибутів Водохрещенського свята – свічки.
Павло Чубинський в 70-ті роки ХІХ ст., збираючи матеріали про свята та обряди зафіксував, що на Водохреще «Многие мужчины и женщины во время водосвятия держат тройные свечи, в ознаменование Пресвятой Тройцы» [4].
Для цього використані літературні джерела та польові записи автора.
Степан Килимник подарував нам неоціненну працю «Український рік у народних звичаях в історичному освітленні» у п’яти книгах.
Ось як він пише про Водохреще: «Основні ритуали (свята) проходили на річці, на озері й узагалі на воді».
В давнину свято відбувалося «обов’язково вночі», але з часом після Служби Божої в церкві «усі віруючі» «з образами, фореньчами, свічками, на чолі з духовенством – рушили на Йордан (йордань) – на ріку» , де вже був вирубаний хрест «вівтар, престіл та інші оздоби». «Ось сюди й приходять людські маси «Відправляти Йордань» – святити воду. Після відправи освячується вода опусканням хреста та вогнем – горячими свічками».
За дослідженнями С.Килимника Йорданську свічку використовують так: «Сам господар повертався з Йордані здебільшого з засвіченою Трійцею, бо це був основний амулет святості й в давнину й за часів християнських. Трійця вважалася свята й чарівна. Вона відводила бурю, грім, всякі напасті та страхи. Отож господар, повертаючись з церкви, обходив з Трійцею все господарство, кропив святою водою худобу та випалював на лутках над дверима хрести – знаки, що „мали найвищу силу вогню й очищували від усього злого й лихого і зганяли «сили супротивні». Після обходу обістя Трійця ставилась серед столу й горіла до закінчення вечері – обіду» [2 ].
Схожою до долі С.Килимника була доля дослідника народних звичаїв та обрядів Олекси Воропая. Щоправда, матеріали до цієї теми він почав збирати ще в 30-х роках в Україні і продовжував опрацьовувати їх на еміграції. Результатом цієї роботи була праця про народні календарні звичаї «Звичаї нашого народу».
Поетичний образ йорданської свічки та роль її в обряді Водохреща подав нам О.Воропай у названій праці.
«У деяких місцевостях Поділля та Гуцульщини в цей день святять «трійцю» – три свічки, зв’язані квітчастою хусткою, намистом і барвистими стрічками.
До цього ще додають пучки червоної калини та сухих квітів – безсмертників, або васильків. З «трійцею» йдуть на «Йордань» переважно жінки і дівчата.
Під час богослужіння «трійця» запалюється від свічок, що горять на престолі. Коли вода вже посвячена, то перед тим, як іти додому, «трійцю» гасять, занурюючи свічки в ополонку, де відбувається свячення води [1 ].
Після виходу в світ названих народознавчих праць О.Воропая та С.Килимника, досліджуючи народну культуру Поділля (з 70-их років ХХ ст.) нам пощастило зібрати матеріали про зимові свята та їх атрибутику, обереги, зокрема свічки – «трійці», а також познайомитися з записами місцевого краєзнавця І.Манчуленка та розповідями людей старшого віку.
Подаємо матеріали Манчуленка Івана Васильовича (1925-1960 рр.) із с. Колодрібка Заліщинського району Тернопільської області. «По Новому році готувалися до Йорданських свят. Сукали з чільного воску «трійці» – свічки. І прикріпляли їх до зробленого деревʼяного хреста заввишки 25-30 см. Багатші прикріпляли до того хреста звичайно 3 свічки від чого й називається – «трійця». Від бога – трійці: Бог Отець, Бог Син, Бог Дух Святий. Бідніші прикріпляли тільки свічку одну. Та все таки це називається «трійця». В переддень Йордану обходили другий «святий вечір». Варили ті самі страви, що й на перший різдвяний «святий вечір». Відправа в церкві 19 січня відбувається вдосвіта.
Рівно з днем весь народ з церковною процесією йшов святити воду на Дністер. В кожного в руках була засвічена «трійця». На Дністрі вирубували «капку» – «полонку». З леду вирізували великий хрест – до півтори метри високий. Його вбирали сосною і прикрашали. По водосвяттю всі набирали води з Дністра і розходилися по домах. Всі старалися зберегти світло на «трійцях» і з горючими «трійцями» дійти додому або хоч з тліючими губками (вербовим чиром), котрі тліли під час «водосвятія». Тим тліючим чиром р о з п а л ю в а л и вдома вогонь, а горючею трійцею викурювали на сволоку в хаті хрест. З трійці робили малі хрестики і ліпили на верхньому одвірку. То само робили і в сінях. Цей хрест, викурений на сволоку і воскові хрестики на одвірках стояли до Стрітення Господнього. Це є від 19 січня до 15 лютого» [5 ].
Свідчення із с.Красна Пуща Бережанського району: «після водосвяття люди юрмилися, щоб швидше набрати «першої» води. Господарі верталися додому з засвіченими «трійцями» − як свічка не згасла в дорозі значить добрий буде рік» [6 ].
Із записів автора в 70-і роки ХХ ст. в с.Теремці (нині затоплене) Кам’янець-Подільського району Хмельницької області: «Трійцю роблять перед Йорданом з васильок чи чебрику, в середину вставляють свічку, обвивають рушником та биндами. На Святий вечір ставлять на святковий стіл, запалюють та вечеряють всією сім’єю. Після свята трійцю зберігають за образами чи в коморі, кожний рік її потім підробляли та убирали» [ 7].
А ось про що ми довідалися на Вінниччині. У селі Вільшанка Крижопільського району «трійцю виготовляли із сухих васильок, чебрику чи світлушки (щось одне). Робили тугий букет та обов’язково вставляли дерев’яний хрест і свічку. Кожний рік перед святим вечором її прибирали калиною та вставляли три калачі, які лежали на столі один на одному. Під ними була застелена «нафраніца» (обрядова полотняна вишита хустинка). На Водохрище батько йшов до церкви з «трійцею» в руках. Вона була перев’язана «нафраніцею». Освячену й запалену «трійцю» батько приносив додому. На другий день «Йордану» священик ходив по дворах «писати хрести» тому ворота скрізь були розчинені і господині зустрічали його у воротях запаленою «трійцею». З нею ж супроводжували священика до сусіднього двору. Після Водохреща «трійцю» зберігали за сволоком.» [12 ].
У селі Левківці Тульчинського району свічку виготовляли з «васильку чи чебрику» та ставили на столі на святий вечір. Так вона стояла до Водохрища. З собою брали на Йордань, прикрашаючи коралами (намистом). З церкви приносили запалену «трійцю». Зберігали за сволоком чи в коморі. Якщо хтось тяжко помирає то поряд ставлять та запалюють свічку з «трійці» і нині» [8 ].
У селі Цибулівка Тростянецького району «трійцю» виготовляли з «васильок» та ставили на святий вечір на стіл, де вона стояла до Водохреща. 19 січня прикрашали «трійцю» калиною та несли до церкви. Освяченими та запаленими «трійцями» робили хрест біля образів. Зберігали трійцю за сволоком, за образами чи в коморі.
При болях вуха чи зубів прикладали полотнинку, натерту васильками з трійці [9].
А ось так подають обряд з йорданьскою свічкою «Подольськие епархиальные ведомости» в Ольгопільському повіті на Вінниччині: «На третий день Крещения уже нет никакого праздника, но крестьяне празднуют и етот день. К третьему дню Крещения крестьяне приурочивают обычай развязывания «трійці» т.с. свечи, украшенной васильками и другими засушенными цветами, с которыми они обычно присутствуют при водосвятии в тот день. Развязыванием «трійці» обычно занимаются бабы и при этом устраивают пригощение. Впрочем, некоторые хранят «трійці» до праздника Стретение Господне (2 февраля), а с нею приходять в этот день в церковь, чтобы встречать Христа» [3 ].
Літературні джерела та польові записи автора свідчать про те, що виготовлення свічки – трійці було поширене і найдовше збереглося на Поділлі та Гуцульщині. Нам важко сказати, з якого часу з’явився звичай виготовлення таких свічок та їх оздоблення, але без сумніву вогонь був невід’ємним на святі Водохреща, як і на багатьох народних та церковних святах.
Ще й сьогодні ми бачимо на святі Водохреща біля церков наших міст і сіл «трійці», виготовлені (в основному на Західній Україні) з великою любов’ю та майстерністю.
Як освячена вода на Водохреще, так і запалена свічка, за уявленням наших предків, була помічною і захисною від всякого лиха, засобом оздоровлення та очищення.
Звідуюча відділу «Поділля»
Національного музею народної архітектури та побуту України
Ніна ЗОЗУЛЯ
Cписок літературних джерел:
1. Воропай О. Звичаї нашого народу. Мюнхен. 1958. Т.1 – С. 173.
2. Килимник С. Український рік у народних звичаях. в історичному освітленні. Книга І. - Т. 1.- К.1994. - С. 147.
3. Народные взгляды, соединенные с некоторыми праздниками Православной церкви // Подольськие епархиальные ведомости. № 42. -1901.- С. 723.
4. Чубинський П. Водохрище. Труды этнографической статистической экспедиции в Западно-Русский край. СПб. -1872 – Т.3. – С.4.
5. Манчуленко Іван Васильович 1910 р.н. с.Колодрібка Заліщинського району Тернопільської обл. Запис автора 1977 р.
6. Монюк Петро Свиридович 1925 р.н. с.Красна Пуща Бережанського району Тернопільської обл. Запис автора 1987 р.
7. Тайструк Марія Іванівна 1920 р.н. с.Теремці Кам’янець – Подільського району Хмельницької обл. Запис автора 1976 р.
8. Тригуб Ганна Григорівна 1931 р.н. с.Левківці Тульчинського району Вінницької обл. Запис автора 2000 р.
9. Півкишка Ганна Григорівна 1931 р.н. с.Цибулівка Тростянецького району Вінницької обл. Запис автора 2004 р.
10. Чабан Марія Степанівна 1931 р.н. С.Вільшанка Крижопільського району Вінницької обл. Запис автора 2001р.