З-поміж різних видів діяльності людини як члена суспільства художня діяльність посідає одне з чільних місць. Вона прикрашає життя й, таким чином, служить йому, возвеличує його, робить важливішим, значущішим. У цьому сенсі й художник стає слугою народу, спільноти та держави. У розумінні великого значення мистецтва для суспільства, народу й держави говорять про національне мистецтво. Національне мистецтво — це мистецтво, що має безпосередній стосунок до життя певного народу й певного часу.
Початок будь-якого мистецтва криється в почуттях і настроях людей. Тому воно завжди суб’єктивне і діє тільки знайомими людині образами, передає враження, що їх отримує той чи інший художник, народ чи суспільство, до речі, наслідує формам, фарбам, рухам, словам, що сприймаються із зовнішнього світу, створюють ілюзію людських пристрастей і почуттів. Привнесення мистцем суб’єктивного характеру при передачі явищ природи власне і творить те, що називається стилем, — звідси й походить таке надто вживане слово «стилізація» як прояв стилю. Стиль — це характер, манера або почерк художника; стильний твір — це той твір, на якому природно і вільно закарбовується душа його творця. А позаяк кожен автор живе у певному часі у знаному колі людей творить за певних обставин і з певною метою, то в кожному стильному творі відбивається дух часу, умови й мета його створення. Іншими словами, стиль художника не має суперечити характеру або стилю всього суспільства, бо як кожна людина і самостійний художник має свій стиль, свою духовну й тілесну організацію, так має його і суспільство в цілому, об’єднане державними , економічними або національними інтересами. Кожен свідомий народ завжди живе і відчуває усе по-своєму — не так, як народи з іншим життєвим укладом.
Життя й історія свідчать, що без особливого укладу життя і без мистецтва не було жодного народу. Будучи могутнім засобом спілкування і єднання людей, пробудження і плекання в них альтруїстичних нахилів, мистецтво завжди посідало в житті одне з найважливіших місць. Водночас у різних народів мистецтво зачіпає різні теми, говорить різними фарбами й формами, навіть інакше розвиває однакові мотиви. Зовсім осібне мистецтво було й є у греків і ассирійців, єгиптян і китайців, японців і європейських народів.
Має бути і справді є свій художній стиль і в народу українського.
Український народ розпочав розвивати його разом зі своєю національною культурою ще 10 століть тому. Характерні особливості цього стилю (колорит, малюнки, композиція) проявлялися ще в глибоку пору художніх запозичень із Візантії, а розвинулися в епоху великих рухів українських мас (ХУІ-ХУІІІ ст.), що зобов’язані були захищати свою національність і віру од чужоземного насилля. Життя і психологія українського народу набули в ту пору особливого забарвлення, і художня діяльність українських майстрів була доволі різнобічна, оригінальна і збігалася із загальним настроєм. Назагал мистецтво тоді було в пошані. Різниці між майстром і мистцем у старій Україні не було: окремі цехи й їхні асоціації виконували різноманітні художні та ремісничі роботи, — як вислід, усі ужиткові предмети були художніми, і, таким чином, відбувався естетичний розвиток суспільства.
Але в XIX столітті в Україні настав важкий час денаціоналізації, спотворення і знищення народних звичаїв, пісень, музики, мистецтва. Однак це ще доконечно не змінило духовності українства, не знищило ще багатих задатків минулого художнього господарського життя, бо воно в силу своєї природи надзвичайно живуче. Мистецтво, як свідчать збережені пам’ятки, ніколи ніде не припинялося, — то процвітало, залежно від тих чи тих соціальних умов, то заникало, але не вмирало. Вмирало воно тільки зі смертю самих народів. Про мистецтво України ми маємо усі дані говорити, що воно живе. Наш простий український селянин ще ставиться до нього з особливою повагою. Своєю тисячолітньою практикою він виробив вишуканий смак і сформулював важливі й оригінальні естетичні принципи.
Художня винахідливість і фантазія українського народу втілювалися насамперед у різноманітних предметах і речах домашньої вжитку. Ними він прикрашає і урізноманітнює своє монотонне життя. Візьмемо, до прикладу, одяг. Незважаючи на те, що зникають національні строї, Україна надзвичайно багата ще всілякими різновидами народних каптанів, свит, гунь, кептарів, лейбиків, опанчин. Майже кожне село характеризується іноді різкими, а часто помітними лише досвідченому окові відмінностями в стилі, але, незважаючи на таку розмаїтість, всі вони пройняті одним духом, стилізують один місцевий матеріал, запозичені форми пристосовують все-таки до місцевих елементів, відображають місцеві кліматичні умови і побут, релігію, історію й економічне життя. Так само і з іншими царинами народного побуту — наприклад, архітектурою. Біла хата, одна й та ж у своїх основних особливостях, відома на всьому українському обширі: від Карпатських гір до Кавказу і більше ніде, але яка тут різноманітність архітектурних деталей (колонки, димарі, фронтони, рундуки, лутки дверей і вікон, сволоки і кронштейни балок і стропил) і стінних декорацій! І всі ці прийоми архітектури також стилізують місцевість.
Чудово, що селянина не обтяжує бідність, не обмежує недосконалість інструментів, із якими він працює, ні довготривала та клопітна процедура виготовлення фарб.
Почуття задоволення — той імпульс, який бадьорить його в цій малопродуктивній роботі. Усі ці прикраси потрібні народу для задоволення естетичних його нахилів; у них він може розповісти, означити за допомогою ліній те, що для нього цікаве і що він пережив у своєму тисячолітньому житті.
Життя народу разом зі стилізацією форми витворює стилізацію духовну. Душа людини може відчувати себе такою, що злилася з природою, і наш народ також живе із природою. Уподібнює природу собі, звертається до природи як до собі подібної істоти й чує, розуміє її голос, проникає і її душу. Символіка, мітологія і народні сказання України – це результати тієї ж стилізації природи, яку наш народ відчув по-своєму, стильно – особливим і оригінальним чином.
Завдання українських художників і полягає в тому, аби тримати і розвивати те, що створили почуття і розум народу. Вони повинні продовжувати розпочату народом справу узагальнення, відбору найсуттєвішого, повинні прагнути вибрати найчистішу форму, презентуючи її в лінії, в рисункові, — але так, щоб художню мову зрозуміла уся поспільність, до якої приналежать, бо у протилежному випадку, коли індивідуалізм художника набирає абсолютно незрозумілих інтимних форм, сам художник перестає бути ним.
Іноді, проте, лунають голоси, що насправді про національність у мистецтві нічого піклуватися, тому що справжня національність — потрібна і природна властивість кожного самостійного художника; що художник, належачи по крові до будь-якого народу, мимоволі вносить у свої твори іноді навіть занадто багато національного. Це можна говорити, в усякому разі, не про Україну, а тільки про ті суспільства, що живуть здоровим національним культурним життям, котрі мають свою державність, і про тих художників, що ставляться до своїх національних обов’язків уповні свідомо.
Скажуть ще, що ніхто не має права видавати які-небудь приписи чи накази мистецтву, вказуючи йому дорогу, бо абсолютного ідеалу, правильного і обов’язкового для всіх народів, у мистецтві нема. Нехай так, але не треба випускати з поля зору, що людина — істота соціальна, і від середовища залежить, які почуття й думки викликає в ньому той чи той предмет. Незважаючи на всі індивідуальні особливості, є загальні закони психічного життя, за межі яких жодна людина вийти не може. Таким чином, позаяк довкілля для більшосте індивідуумів певного кола сприймається однаково, існують і естетичні норми, котрі можна висловити якщо не в категоричній, то в негативній формі.
Безумовним насамперед є те, що художник не має бути у протиріччі з народним мистецтвом. Навпаки, народна творчість — це те чисте джерело, з якого і слід черпати. Народна творчість дає матеріал для найрізноманітніших видів мистецтва, і поезія Шевченка — найяскравіший доказ, як на народному ґрунті може вирости гарне дерево мистецтва.
Однак мистець, що наслідує будь-кого, навіть і народ, не може стояти високо. Не маємо також думати, що сучасний український художник повинен звертатися до старого мистецтва і створювати, до прикладу, речі схожі на мистецтво України XVI-XVII ст. Усе наше життя тепер інше, інші тепер і почуття. Ми можемо захоплюватися старим мистецтвом, але маємо лишатися дітьми свого часу. Повторювати або наслідувати давнину скидалося б на те. Якби поет наших днів послуговувався мовою Сімеона Полоцького або Славинецького. Таким чином, національному мистцю варто звертатися головно до сучасної творчості роду або до тих залишків старовини, котрі ще пов’язані із сучасністю й до решти не знищені.
Водночас недосконалість і деяка грубість народного світогляду і мистецтва не повинні обмежувати художника, бо він призначений до того, щоб їх ошляхетнити. Народне мистецтво часто вражає нас своєю сутністю, задумом, начебто волаючи про допомогу, що так її потребує. Заодно треба мати на увазі, що власне досконалість форми не є такою потрібного для того, аби твір мистця був прекрасним. Твори мистецтва можуть бути й посередні, хоча в основі сюжету — прекрасні форми («Персей» Канови), і, навпаки, можуть бути художні шедеври, що представляють потвор («Предтеча» Донателло).
Щодо сюжетів, достойних мистецтва, потрібно сказати: понад усе небезпечна для художника безідейність. Але, звичайно, це не означає, що мистець повинен брати свої теми з літератури і тільки ілюструвати нею думки і сцени. Чисті літературні ідеї тут недоречні, і це чудово видно на багатьох полотнах російських «передвижників». Нам ближчий і дорожчий вільний, самостійний художник, художник-громадянин, який співає про горе і радість, про потреби і прагнення рідної землі, що чуйно прислухається до незрозумілого для багатьох гулу суспільного життя. Твори художника, що свідомо прагне втілити ідею в життя, наблизити дійсність до ідеалу, зникнуть безслідно і не терпітимуть докорів у тенденційності. Ідейність і настрій нададуть змістовності пейзажу. Якщо жанр порівнювати з епосом, що в ньому головний елемент — це розповідь, то пейзаж — істинна лірика мистецтва образотворчого, що в ньому головну роль відіграє настрій. Так, змістовним і національним може бути не тільки жанр, а й краєвид — картина природи й місцини рідного краю, бо відомо, що гідність стильного твору мистецтва залежить не тільки від того, що воно буде висловлювати, а й від того, як воно буде виражено. Стиль у творах мистецтва істинно являє все.
Для мистця важливо також не ставати у протидію до основних принципів народного мистецтва, що проступають у характері й розташуванні орнаментів, а також в особливому колориті. Народ, наприклад, ніколи не дозволить собі прикраси одних предметів застосовувати до інших, яким вони зовсім не пасують. Тому й мистець, що прагне працювати в національному дусі, не має тих засад цуратися. Вигляд столярних і гончарних орнаментів, що їх використовують художники до золотих і срібних виробів, навряд чи буде захоплювати нас. Нарешті, для характеристики духовного портрета народу дуже важливий підбір кольорів, улюблених цим народом, а тому художнику, що прагне бути відображенням духу народу, не варто ігнорувати й цю царину. Тим паче, що українському народу добре відомо суто наукове розділення кольорів веселки на основні і складні, відомі й закони, за якими можна отримати додаткові тони, змішуючи основні, а також групування всіх кольорів довкола холодних та теплих тонів.
Мистецтво художника, що зважає на такі обставини і проникає в найрізноманітніші прояви життя, буде чудове, оригінальне і корисне. Новий час пов’язав мистецтво з категорією корисного. І це не суперечить суті прекрасного — навпаки, ця сутність завжди вкладає в себе і корисне. Для долі, до прикладу, певного народу або держави зовсім не байдуже, чи знайшла вираз своєрідна сутність народного мистецтва в міських і сільських будинках, чи ні. Вже давно зауважили, що мешканці міст зі стильним характерним розміщенням будинків відрізняються заодно і любов’ю до своєї батьківщини. І навпаки — не мають такої прихильності жителі тих міст, що у своїй архітектурі неоригінальні. Мимоволі стає зрозумілим, що не можна вимагати від мистецтва служити утилітарним інтересам пропаганди і політики. Проповідь свою мистецтво має вести не сюжетами лише власних творів, а й відповідним їх трактуванням — стилем. Святість сюжету не робить річ святою. Можемо не вірити в жахи середньовічного пекла або в блаженство небес, але і тепер ми захоплюємося пекельними колами Данте і фресками Фра Анжеліко. Словом, корисне й чудове в мистецтві те, що стильне, а стильне те, що оригінальне, що щиро відчуте й пережите одним автором або колективним творцем, те, що захоплює, запалює, переконливо говорить іншій душі.
На жаль, нічого такого не можна знайти у творчості більшості сучасних художників, «зацікавлених Україною». Переважно це люди, чужі українській національності по крові й духу, і переслідують вони найчастіше лише етнографічні інтереси. Вони всього лише підлаштовуються під смаки публіки, що кидається на крикливі ілюстрації простонародних сцені і шаблонних краєвидів із незмінними українськими хатками, соняшниками, маком та тинами. Водночас такі художники культивують із гуміті «великорусских» елементів і елементів українського народного мистецтва якесь начебто загальноросійське мистецтво, що нівелює національні українські особливості та прищеплює нашому народу чужі йому художні форми та ідеї.
Унаслідок обрусіння українських художників та інтелігенції назагал мистецтво XIX ст. в Україні дало переважно тільки дестилізацію й денаціоналізацію життя, народ став цуратися своєї мови і звичаїв, змінювати свій побут, понівечив власну художню творчість. Сучасне художнє життя України перебуває не тільки в хибному, а й частково в трагічному стані. З тієї ж причини чуже стильності й життя свідомої української інтелігенції. Одяг, декорація кімнат, начиння — все це носить характер безладу; у смаках і думках цієї інтелігенції немає нічого безпосереднього й традиційного. Мистецтво у відображенні сучасної української інтелігенції начебто вичерпалось. Багатьом здається навіть, що національне мистецтво геть занепало, але це не так. Ознаки збіднення насправді треба приписувати не мистецтву, що ніколи не помре, а життю, що відображається в мистецтві. Сумний стан нашого мистецтва — безпосередній відгомін невтішного стану суспільства.
На жаль, знову-таки, навіть багато хто зі свідомих українських художників наших днів не відійшов ще від того етнографічного напряму в українському мистецтві, що культивувався місцевими й різними заїжджими авторами ще з часів Гоголя, Штернберга, Соколова і Шевченка. Однак ці художники не стоять вже на тому шляху показного щастя і достатку, котрий так наполегливо провадиться в російській політиці й навіть літературі та пресі стосовно України. Вони, очевидно, усвідомлюють, що для істинного щастя недостатньо скидатися на щасливців, якими нас звикли змальовувати. Вони відтворюють іноді моменти значніші, аніж ті, що опрацьовувало попереднє убоге етнографічне мистецтво. Але ще більше це буде усвідомлюватися з розвитком національних прагнень українців долучення художників до народної творчості. Українським художникам залишається, таким чином, уважніше вдивлятися і вивчати народне життя і його естетичні прояви, щоб, перейнявшись певними настроями, самим сприяти розвитку цього життя. Українська інтелігенція і собі повинна відгукнутися на заклики художників. Вона має потурбуватися і про те, щоб народ не цурався своєї побутової краси, повинна давати зразки поваги до свого побуту, традицій, узагалі до стилю і створювати таку атмосферу, котра виховувала б у суспільстві бажану оригінальність, смак, духовний підйом, закликала й спонукала б до роботи з інтимністю настроїв. До цієї мети має йти школа, книги, домашній лад, архітектурні споруди, твори пластичних мистецтв.
На Заході естетична освіта народу йде врівень із загальною — з усвідомленням того, що такий шлях розвитку найкоротший і що естетична освіта, крім свого морального впливу на моральний побут народу, — один із бажаних важелів на шляху промислового прогресу й інтелектуального розвитку, а значить, культурності і добробуту будь-якого народу.
Важливість естетичної освіти народу деякі слов’яни вже усвідомили, і приклад поляків показує, як багато це важить, їх закопанський стиль, заснований почасти на запозиченнях із народного мистецтва українців-гуцулів, тепер дістав повсюдне поширення, а одночасно з цим підняв цілі області польської промисловості. Те ж, приблизно, можна спостерігати у Великоросії, де кустарі після ознайомлення з різними удосконаленнями стали свідомо і планомірно розвивати своє мистецтво і навіть витримувати конкуренцію на міжнародному торговому ринку. Україна в цьому йде ще позаду, а її національним спадком тим часом користується закопанське польське мистецтво і велике російське мистецтво, яке не соромиться видавати українські орнаменти за свої — навіть у школі народного мистецтва в Петербурзі під «освіченим» керівництвом визнаних знавців «великорусской» старовини та стилю. Правда, дещо в цьому напрямку робиться вже й на Україні (наприклад, у Миргородській художній школі, у школі при київському кустарному складі або ж у кустарній школі княгині М. Щербатової в Немирові), але все це поки що занадто мізерне і ніяк не впливає на виховання мас. У такому разі потрібна не тільки особиста й суспільна ініціатива, а й підтримка держави у вигляді субсидій і такого сприяння, наприклад, що його проявляє Австрія, де було видано розпорядження про підтримку народних строїв у Галичині, ознайомлюючи народ із найкращими моделями зникаючих уборів і прийомами їх крою та шиття.
Будемо сподіватися, що скоро турбота про зростання національного мистецтва стане справою суспільною і що нинішня розхитаність у підвалинах нашого суспільства, створена збігом несприятливих обставин, — тільки тимчасовий і перехідний щабель до тієї славної, можливо, недалекої од нас епохи, коли наші художники, за прикладом майстрів старої України, знову творитимуть глибоко пережиті твори в національному дусі.
Кость ШИРОЦЬКИЙ